XXI asr – yangi axborot texnologiyalari asri. Ushbu davrda axborot texnologiyalariga
oid bilimlarga ega bo‘lmay turib zarur ko‘nikma va malakalarni shakllantirib bo‘lmaydi.
O‘quvchilarda xayotiy zarur bo‘lgan XXI asr bilim va ko‘nikmalariga ega bo‘lishlari
ularni keyingi xayotga tayyorligining bosh me’zoni hisoblanadi. Ushbu sharoitda
zamonaviy ta’limning maqsad va vazifalari ham o‘zgarib boryapti, an’anaviy ta’lim
yondoshuvidan XXI asr ta’lim yondoshuviga, ya’ni shaxsga yo‘naltirilgan ta’limga
o‘tilmoqda. Bunday ta’lim yondoshuvining asosida o‘quvchi shaxsining to‘la rivojlanishi,
tez o‘zgaruvchan xayotga xar taraflama tayyor bo‘lishi, ularning mustaqil ravishda
bilim olish ko‘nikmalarini, ijodiy fikrlashini rivojlantirish, ulkan axborot makonida
axborotlarni tanqidiy nuqtai nazaridan to‘g‘ri izlash, tanlab olishni, oldida turgan
mauammolarni nafaqat ko‘ra bilish, balki ularni ifodalash va hal eta olish yotadi.
Axborot texnologiyalari, kompyuter va kompyuter dasturlari insonlar bajaradigan
ishlarni yengillashtirish, samarali faoliyat yuritish va bilimlarga ega bo‘lish
uchun yaratiladi, yangi imkoniyatlar ochadi va bizdan yangi bilim va ko‘nikmaga
ega bo‘lishimizni talab etadi. Shu o‘rinda Kreyg Barretning so‘zlarini keltirish
o‘rinli bo‘ladi: "Mo‘jizani kompyuterlar emas, balki o‘qituvchilar yaratadi".
Ya’ni, axborot texnologiyalari vositalari ta’lim sifatini oshirishga xizmat qilishi,
bu jarayonda ular faqatgina bilimlarni yig‘ish vositasi sifatida qatnashishi nazarda
tutiladi.
Ta’lim tizimi oldiga qo‘yilayotgan ulkan vazifalarni amalga oshirishda o‘qituvchilardan
XXI asr ko‘nikma va malakalarga ega bo‘lishni talab etadi. Bugungi kunda XXI asr
ko‘nikma va malakalariga oid ko‘plab tadqiqotlar olib borilmoqda. Jumladan, UNESCO
tomonidan ishlab chiqilgan "O‘qituvchilarning axborot-kommunikatsiya texnologiyalariga
oid bilimlarga ega bo‘lishlik bo‘yicha tavsiyalar (Information and
Communication Tools Competency Framework for Teachers (ICT CFT))", XXI asr
ko‘nikma va malakalari bo‘yicha hamkorlik tashkiloti (Partnership for 21st
Century Skills – www.21st centuryskills.org)dir. Bundan tashqari XXI asr ko‘nikma
va malakalari bo‘yicha alohida izlanishlarni Apple Computer, Cisco Systems, Dell
Computer Corporation, Microsoft Corporation, Intel Corporation tashkilotlari ham
olib bormoqda.
XXI asrda mehnat bozori ish o‘rinlarini o‘zgarishiga, yangilarini paydo bo‘lishiga
ta’sir etar ekan, ta’lim tizimi ham shunga mos ravishda javob berishi kerak. Axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini (AKT) ta’lim jarayoniga joriy etish o‘quvchilarga XXI asrda muvaffaqqiyatga
erishish uchun muhim bo‘lgan ko‘nikmalarni shakllantirishda eng muhim vositalardan
biri bo‘lib xizmat qiladi.
AKTni ta’lim jarayoniga joriy etish o‘qituvchilardan bir qator ko‘nikma va malakalarga
ega bo‘lishlikni talab etadi: didaktik materiallarni va faoliyatiga oid xujjatlarni
tayerlashda matn muxarriridan samarali foydalanish, multimedia taqdimotlarini tayyorlash,
tarmoq ichida ma’lumotlarni izlash va muloqot qilish.
Ushbu vazifalarni bajarishda o‘qituvchilardan kompyuter savodxonligiga ega bo‘lishlik
talab etiladi. Bugungi kunda kompyuter savodxonligi keng qamrovli tushuncha bo‘lib,
o‘z ichiga juda ham ko‘plab ko‘nikmalarni oladi. Shular ichidan o‘qituvchilar tomonidan
kompyuter savodxonligiga ega bo‘lishlikning eng kerakli va zarur bo‘lgan tayanch
qismini ajratib olish muhimdir.
Fan o‘qituvchilarining AKT savodxonligi
bo‘yicha egallashi lozim bo‘lgan tayanch ko‘nikmalar:
·
Kompyuter haqida tushunchaga ega
bo‘lish va uning ishlash prinsiplarini bilish (asosiy va qo‘shimcha qurilmalari
haqida ma’lumotga ega bo‘lish);
·
Dasturiy ta’minot haqida bilimlarga
ega bo‘lish;
·
Didaktik materiallar va ishchi xujjatlarni
tayyorlashda matn muxarrirlari, elektron jadvallar va boshqa amaliy dasturlar to‘plamidan
foydalana olish;
·
Internet tarmog‘i imkoniyatlaridan
foydalanishni bilish.
Yuqorida keltirilgan ko‘nikmalar AKT savodxonligiga erishish uchun zarur bo‘lgan
minimal ko‘nikmalar hisoblanadi. Bugungi kun o‘qituvchisi uchun axborot texnologiyalari
uning kasb faoliyatidagi vazifalarnigina (dars rejasini tuzish, taqdimotlar yaratish,
Internet tarmog‘idan o‘z faniga oid materiallarni to‘plash) bajarish uchun emas,
balki o‘qitadigan fani yuzasidan didaktik materiallar yaratish, o‘quvchilarning
o‘quv faoliyatini tashkil etishda AKT vositalaridan foydalanish (kompyuter tarmog‘i
orqali turli vazifalar berish, Internet resurslarini yaratish va ularda ta’lim materiallarini
joylashtirish) uchun ham xizmat qilishi kerak.
AKT sohasiga oid savodxonlikni tashkil etuvchilarni alohida tavsiflab chiqsak.
1. Kompyuter haqida tushunchaga ega
bo‘lish va uning ishlash prinsiplarini bilish:
·
Kompyuter nima?
·
Kompyuter nimalardan tashkil topadi
(arxitekturasi qanday)?
·
Kompyuter qanday ishga tushiriladi
va ishi to‘xtatiladi.
2. Dasturiy ta’minot haqida bilimlarga ega bo‘lish:
·
Windows operatsion sistemasida ishlash
(fayl va kataloglarni tashkil etish, ular ustida turli amallarni bajarish);
·
Amaliy va o‘rgatuvchi dasturlarni
o‘rnatish va kompyuter xotirasidan o‘chirish;
3. Didaktik materiallar va ishchi hujjatlarni tayyorlashda
matn muharrirlari, elektron jadvallar va boshqa amaliy dasturlar paketidan foydalana
olish:
·
Matnli hujjatlarni yaratish, ularni
formatlash, bosmaga chiqarish va ularni uzatish;
·
Matn muharrirlarida jadval, rasm
va diagrammalar bilan ishlash;
·
Elektron jadval muxarrirlarida jadvallarni
tashkil etish, formulalar bilan ishlash, grafika va diagrammalar yasash;
·
Multimedia dasturlari yordamida
pedagogik taqdimotlarni yaratish;
·
Grafik muharrirlar yordamida rasmlarni
tahrirlash.
4. Internet tarmog‘i imkoniyatlaridan
foydalanishni bilish:
·
Internet tarmog‘ida ta’lim jarayoniga
oid materiallarni ma’lumotlarni izlash, ularni yuklab olish va kompyuterga saqlash;
·
Tarmoq orqali veb-forumlarda va
vebinarlarda (Internet tarmog‘i orqali o‘tkaziladigan seminarlarda) ishtirok etish;
·
Elektron pochta xizmatidan foydalanish;
·
Internet tarmog‘i orqali muloqotlarni
amalga oshirish (Skype da audio va videokonferensiyalar tashkil etish);
·
Ijtimoiy tarmoq imkoniyatlaridan
foydalanish (Facebook, Twitter, Linkedin va b.).
Yuqorida keltirilgan AKT savodxonligi elementlariga
ega bo‘lishlik – ta’lim jarayoniga AKTni samarali joriy etishning tashkiliy bir
qismi hisoblanadi. Bugungi kunda o‘qituvchilarning AKT sohasiga oid kasbiy mahoratini
oshirish yo‘nalishida asosiy e’tibor ularning kompyuterdan foydalanuvchi sifatida
tayyorlashga qaratilgan.
O‘qituvchilar
AKT savodxonligiga ega bo‘lish bilan chegaralanib qolmasdan, AKT vositalaridan ta’lim
samaradorligini oshirish yo‘lida to‘g‘ri foydalanish metodikasiga ham ega bo‘lishlari
zarur. Ya’ni, har bir fan o‘qituvchisi o‘zining darsida AKT vositalaridan didaktik
vosita sifatida foydalana olishlari zarur. Shu sababli, malaka oshirish kurslarida
nafaqat kompyuter savodxoniligiga oid mashg‘ulotlarni, balki AKTdan foydalanish
metodikasiga oid mavzularni ham o‘qitish maqsadga muvofiq bo‘ladi.
Taxlillar shuni ko‘rsatadiki, kompyuter savodxonligiga
ega bo‘lgan o‘qituvchilar ham dars jarayonida AKT vositalaridan samarali foydalana
olmaydilar. Ushbu xolat ko‘plab davlatlarning ta’lim tizimiga xos bo‘lgan muammodir.
Ko‘rinib turibdiki, aktuallik jihatidan AKTdan dars jarayonida foydalanish metodikasi
AKT savodxonligiga ega bo‘lishlikdan ko‘ra muhimroq xisoblanadi.
AKTdan dars jarayonida foydalanish metodikasiga oid
ko‘nikmalarga matn va jadval muharrirlari yordamida pedagogik vositalar yaratishda
ularning didaktik imkoniyatlaridan foydalanishni (matn muharririda formulalar kiritish,
jadval muxarrirlarida funksiyalarning grafiklarini yaratish va b.) ta’kidlab o‘tish
mumkin. Bundan tashqari, ushbu metodika AKT vositalaridan darsning qaysi qismida,
qancha vaqt davomida foydalanishni nazarda tutadi.
Ushbu fikrlarni tasdig‘i sifatida UNESCO
tomonidan ishlab chiqilgan "O‘qituvchilarning axborot-kommunikatsiya texnologiyalariga
oid bilimlarga ega bo‘lishlik bo‘yicha tavsiyalari"ni keltirish mumkin. Mazkur
tavsiyalarni quyidagi saytdan yuklab olish mumkin: www.iite.ru.
Mazkur tavsiyalarda ham zamonaviy o‘qituvchining texnologik jihatdan savodxon
bo‘lishligi va o‘quvchilarda ushbu ko‘nikmalarni shakllantirish yetarli emasligi
alohida ta’kidlanadi.
Hulosa qilib aytish kerakki, zamonaviy o‘qituvchi o‘quvchilarda AKTdan foydalanishda
xamkorlik qilish, vujudga kelgan muammolarni xal etish, bilimlarni izlash, turli
manbalardan olgan ma’lumotlarni tanqidiy nuqtai nazardan taxlil qila olish va umumlashtirish
kabi ko‘nikmalarni hosil qilishga ko‘mak berishga qodir bo‘lishligi kerak bo‘ladi.
Har bir fan o‘qituvchisi dars jarayoniga AKT vositalarini
joriy etar ekan, ularning tuzilishi va ishlash prinsiplaridan xabardor bo‘lishlari
kerak manba: Respublika ta'lim markazi
|